دانشگاه ادیان و مذاهب
  ورود به سامانه
نام کاربری
 
وب سایت دانشگاه
سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
پست الکترونیک
کلمه عبور
AR EN FA
 
آخرین مطالب
پژوهشکده اخلاق و معنویت با سخنرانی دکتر مفتاح برگزار می‌کند:
جریان‌شناسی نقد معنویت عصر جدید در مسیحیت
انجمن علمی دانشکده شیعه‌شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار می‌کند:
«رویکرد پدیدارشناسانه به باورها و آیین‌های عاشورایی»
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر شریعتمداری در گفت‌وگو با ایکنا:
امامت لازمه نظام دین و حفظ انسجام مسلمین است
دانشکده ادیان دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار می‌کند:
نشست علمی تحولات آکادمیک دین‌پژوهی: بررسی آثار آکادمی دین آمریکا
با حضور استادان، دانشجویان و کارکنان دانشگاه ادیان و مذاهب؛
یاد همکار تازه گذشته گرامی داشته شد
به قلم دکتر حمید بخشنده عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب؛
عید امامت علی علیه السلام

تلمودپژوهی می‌تواند راه‌گشای مفسران روایت‌های اسلامی باشد

 
تاریخ انتشار: 1399/12/16    

تلمودپژوهی می‌تواند راه‌گشای مفسران روایت‌های اسلامی باشد

نشست علمی «بازتاب روایات تلمود بابلی در تفاسیر اسلامی» روز پنجشنبه 13 اسفندماه 1399 در سالن کنفرانس امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر آزاده احسانی در نشست علمی «بازتاب روایات تلمود بابلی در تفاسیر اسلامی» که روز پنجشنبه 13 اسفندماه 1399 در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد، گفت: یکی از شاخه‌های تلمودپژوهی، مقایسه حکایات موجود در تفاسیر قرآن (اسرائیلیات) با روایت‌های مشابه تلمودی است. در این گفتار دو روایت تلمودی مرتبط با حضرت سلیمان(ع) با دو روایت از تفاسیر قرآن مقایسه شدند.

وی افزود: در بخش نخست، روایت‌های موجود در تفاسیر کهن (مانند تفسیر طبری و تفسیر صنعانی) که در تفسیر سوره صاد آیه ۳۴ آمده‌اند، با روایت مشابه از تلمود بابلی رساله گیتین ۶۸ ب مقایسه شد. پس از مقایسه مشخص شد که روایت موجود در برخی از تفاسیر مانند تفسیر صنعانی و تفسیر طبری دقیقاً مشابه حکایت تلمودی است.

در ادامه بر این نکته که روایت قرآنی مطالبی فراتر از آن‌چه در تلمود آمده است، شامل می‌شود نیز تأکید شد و پس از بررسی بیشتر مشخص شد که روایت اسلامی از کتاب «عهد سلیمان» (کتاب pseudoepigraphic مربوط به قرون ۱-۳) و هم‌چنین از کتاب سوم تواریخ هرودوت نیز بهره برده است.

در بخش دوم این گفتار مباحثه‌ای از عالمان یهودی درباره ی شیوه حکمرانی حضرت سلیمان(ع) با تأکید بر تعدد همسران و اندوختن ثروت و هم‌چنین گرد آوردن اسبان بسیار از رساله سنهدرین ۲۱ الف با تفاسیر سوره صاد آیه‌های ۳۱ تا ۳۴ مقایسه شد. در برخی تفاسیر کهن قرآنی در تفسیر این آیات حکایتی آمده است که به حکایت پی کردن اسبان توسط حضرت سلیمان(ع) مشهور است. با مقایسه این دو دسته روایات از تلمود و تفاسیر قرآن به این نتیجه می‌رسیم که مفسران قرآنی از مباحثه عالمان یهودی (سنهدرین ۲۱ الف ) برای تفسیر  آیات ۳۱-۳۴سوره صاد بهره برده‌اند.

خانم دکتر احسانی در ادامه این نشست گفت: بسیاری از آن‌چه به عنوان اسرائیلیات در تفاسیر قرآنی آمده‌اند، مشابهی در عهد عتیق ندارند و در نتیجه می‌توان این فرضیه را که آن‌چه به عنوان اسرائیلیات در تفاسیر قرآن می‌شناسیم، عمدتاً از تلمود بابلی وارد تفاسیر شده‌اند، مطرح نمود. برای مفسران قرآن و پژوهشگران حوزه تفسیر، تلمودپژوهی می‌تواند بسیار راه‌گشا بوده و سودمند افتد.


برچسب ها : آزاده احسانی, تلمود, قرآن, دانشگاه ادیان و مذاهب, دانشکده ادیان

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشگاه ادیان و مذاهب


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان
دانشکده رسانه و ارتباطات
دانشکده دین و هنر
دانشکده علوم و معارف قرآن
واحد مشهد

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.